Recept på Knäckebröd

Vi äter mycket knäckebröd här hemma och jag har alltid velat baka själv men har inte vågat tills nu. Efter jag såg Leilas Lindholms program på TV - Leilas jul, när hon bakar knäckebröd, så tyckte jag att det såg lätt ut. Nästa dag var jag i köket och bakade mina första knäckebröd och jag måste säga att det var väldigt gott......
jag lyckades!!!



Recept på Knäckebröd

Ingredienser

Till 24 knäckebröd:
5 dl mjölk
0,5 msk honung
0.5 msk ljus sirap
1 tsk salt
1 tsk fänkålsfrön
1 tsk hel kummin
10 g färsk jäst
2 dl vetemjöl
3 dl fint rågmjöl
7 dl grahamsmjöl

Gör så här:
1. Värm mjölk, honung, sirap, salt och kryddor som har stötts i mortel till max 37 grader.
2. Smula jästen i en bunke och lös upp den i degvätskan.
3. Tillsätt lite mjöl i taget tills den går ihop och blir en mjuk och elastisk deg. Sätt ugnen på 225 grader.
4. Låt degen jäsa i bunke under bakduk i cirka 60 minuter.
5. Kavla ut runda super tunna kakor på ett väl mjölat bakbord och nagga dem med gaffel.
6. Grädda i mitten av ugnen i 2-3 minuter tills brödet fått lite färg, vänd sedan bröden upp och ner och grädda någon minut till. Låt svalna på brödgaller.

Tips:
För att vara riktigt sprött och krispigt så måste man kavla ut det riktigt papperstunt.
Pensla brödet med uppvispat ägg och strö över vallmofrön eller sesamfrön och svartpeppar så blir det en ännu lyxigare karaktär på brödet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Köttbullar med must

God och krämig Broccoli- Blomkål och potatissoppa