"Amerikansk äppelpaj"

TV programet "Masterchef" har visat olika recept på "Amerikansk äppelpaj" och jag blev sugen att baka.  Jag brukar baka smulpaj på äpple men idag provar jag en härlig variant av amerikansk äppelpaj och det var överaskande gott med lite smak av jul ( kryddad med nejlikor).




Recept på "Amerikansk äppelpaj"

Ingredienser:
Mördeg:
5 dl vetemjöl
200 g margarin eller smör
ca 1/2 dl kallt vatten

Äppelfyllning:
6-8  syrliga äpplen
2 dl strösocker
rivet skal av 1/2 citron
2 tsk malen kanel
2 krm malda nejlikor
2 tsk potatismjöl
1 ägg till pensling

Gör så här:
Sätt ugnen på ca 200 grader.
Hacka samman mjöl och matfett till en grynig massa. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop degen. Låt degen vila i kylskåp ca 30 min.
Skölj, skala och skär äpplena i tunna klyftor.
Blanda socker, citron skal och kryddor och blanda med äpplena.
Dela mördegen i två delar och kavla ut dem så att de passar pajformen (ca 25 cm i diam).Lägg den ena utkavlade degen i botten av pajskålen och tryck ut den så att den passar. Lägg över äpplena och fördela dem jämnt i formen. Pudra över potatismjölet. Lägg sist på mördegslocket och nagga den med en gaffel. Pensla med uppvispat ägg och strö på lite socker och kanel.
Grädda pajen mitt i ugnen tills den har fått fin färg, ca 30 min. Servera med vaniljsås eller glass.

Kommentarer

Anonym sa…
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

Populära inlägg i den här bloggen

Köttbullar med must

God och krämig Broccoli- Blomkål och potatissoppa