Cake Pops

Jag bakade mina första cake pops eller kaka på pinne. Innan de blev cake pops, gjorde jag en chokladkaka (klicka här för recept). Det är roligt att göra och lite utmanande att få till olika mönster. Jag använde olika sorts strössel och mandel. Barnen älskar att få olika cake pops. 

"Cake pops"


Ingredienser:
1 chokladsockerkaka (ca 500 g)
150 g philadelphiaost, neutral
300 g mörk eller vit blockchoklad
träspett
Till dekor: strössel i olika färger och former


Gör så här:
Smula ner den mjuka kakan i en skål och blanda med philadelphiaosten till en fast och smidig deg.
Rulla till ca 3 cm bollar och ställ i kylen i ca 30min.
Smält blockchokladen. Ta fram dina bollar och pinnar. Doppa ena änden av ett träspett i chokladen och stick ner i varje boll. Anledningen till att du doppar pinnen först i choklad är för att den sitter bättre då. Låt stelna någon minut så att den fäster. Doppa sedan hela bollen försiktigt i chokladen, låt rinna av och rulla i strössel. Stick ner pinnen i en bit frigolit så att de står stadigt. Låt stelna i kylen.

Kolla på Middagshjälpen.se för inspiration.

Kommentarer

Tuula sa…
Rolig recept. Lyckades inte att steka kakan på 30 minuter. Det tog nästan 45 minuter.

Populära inlägg i den här bloggen

Köttbullar med must

God och krämig Broccoli- Blomkål och potatissoppa