Tillbaka till Zumba

Jag har precis kommit tillbaka från mitt zumba träningspass, och det är så härligt!!
Jag har alltid tränat, men hade inte riktigt hittat mitt favorit pass, men för ett år sen provade jag ett zumba träningspass och det var min grej, jag måste säga. Zumba är ett träningspass som innehåller mycket dans. Det är roligt samtidigt som man tränar hela kroppen, man tränar med ett leende, så kul är det.. Dansen är influerad av salsa och fler olika latinamerikanska dansstilar. Musik som cumbia, salsa, samba och merengue är några av de rytmer man får höra under ett zumba träningspass och det är jättekul. Det finns olika instruktör och det är bra när man hittar en som passar din stil bäst (ett träningspass som är mer dans eller kanske mer aerobicträning). Jag har hittat några bra instruktörer som gör mig att vill fortsätta med zumba och det känns bra.
Heja Zumba!!!



Historien om Zumba
Du kanske först upptäckte Zumba Fitness i en reklamfilm på TV-shop. Zumba Fitness kommer ursprungligen från Latinamerika och föddes på 90-talet i Colombia när en fitnessinstruktör hade glömt att ta med sig musik till ett träningspass. Han spelade istället ett kassettband som han hade i bilen och improviserade fram stegen. Musiken, rytmen och rörelserna visade sig vara väldigt medryckande och gjorde träningspasset blev otroligt populärt. Zumban spreds sedan till USA och idag dansar man Zumba på gym och träningsanläggningar i hela Sverige.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Köttbullar med must

God och krämig Broccoli- Blomkål och potatissoppa