En härlig pizza serverad med tomatsalsa

Vi har bakat en pizza utan tomatsås och den var god. Man kan göra egna pizzadeg eller köpa färdig deg och lägga på olika ingredienser som ger en härlig smak  ;-)



Recept på " Pizza med spenat, champinjoner, olika ostar och tomatsalsa"

Ingredienser:
3 msk olivolja
200 g babyspenat
ca 15 skogschampinjoner
250 g mozzarella
2 pizzabottnar, hembakat eller färdig deg
5 - 6 dl smakrik ost, riven (gorgonzola, chèvre, fetaost,...)
färska örter ( basilika, oregano)
salt och peppar

Tomatsalsa:
3-4 kvisttomater, tärnade
1 tsk citronsaft eller vinäger
2 msk olivolja

Gör så här;
Sätt ugnen på 225 grader
Fräs spenaten under omrörning i 1 msk olja, ca 1 min. Låt svalna och kramar ur all vätska.
Skiva och fräs svampen i resten av oljan ca 3 minuter.
Skiva mozzarellan.
Rulla ut pizzabottnarna på plåtar med bakplåtspapper. Förgrädda bottarna en i taget mitt i ugnen ca 5 minuter. (För hembakade pizzabottnar, följ receptet nedan)
Blanda tomater, vinäger och olja i en skål. Smaka av med salt och peppar.
Lägga på de förgräddade pizzabottnarna med riven ost, spenat, mozzarella och champinjoner. Grädda ca 10 min mitt i ugnen. Garnera med färska örter och lite salt och peppar. Servera pizzorna nygräddade med tomatsalsan.

Pizzadeg:
2 dl vatten(37 grader)
15 gram jäst
4 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
1/2 dl majsolja
salt
peppar

Gör så här:
Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till 37 grader och häll på lite av vattnet över jästen och rör tills jästen är helt upplöst i vattnet. Tillsätt resten av vattnet, olja och salt och rör om. Tillsätt vetemjölet och grahamsmjölet lite i taget - arbeta väl för hand ca 5 min tills det blivit en fin deg. Ta så mycket mjöl att degen blir bra och släpper bunkens kant. Låt jäsa under bakduk 30 min.

Tag upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Kavla ut degen till den form du vill ha och lägg på bakplåt med bakplåtspapper eller i pizzaformar. Degen räcker till ca 2 st normalstora pizzor.

Förgrädda bottarna en i taget mitt i ugnen ca 5 minuter. Grädda i 225°C .


Kolla på Middagshjälpen.se för mer inspiration ;-)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Köttbullar med must

God och krämig Broccoli- Blomkål och potatissoppa