Fiskburgare med het dressing

Min son tycker om fiskburgare och nu har jag äntligen gjort sådana. Receptet kommer från mathems matkasse och det var lättare att göra än jag trodde och mycket godare också.

Recept på "Fiskburgare med het dressing"

Ingredienser:
Fiskburgare
ca 300 g laxfilé
ca 300 g torskfilé
1/2 gul lök
1/2 dl grädde
1/2 pkt fryst dill ( ca 17 g)
saften från 1/2 citron
1 msk potatismjöl
1/2 dl + 1/2 dl ströbröd
3/4 tsk salt
3 krm svartpeppar
smör och oljvolja

Dressing
2 1/2 dl turkisk yoghurt
1 tsk sambal oelek
1 tsk honung
salt och svartpeppar

Tillbehör:
1 tomat
salladsblad
1/2 rödlök
hamburgerbröd

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader

Fiskburgare: Skala löken och skär den i mindre bitar. Lägg tinad fisk, lök, grädde, dill, citronsaft, potatismjöl, 1/2 dl ströbröd, salt och svartpeppar i en matberedare. Mixa tills du får en slät konsistens.
Häll 1/2 dl ströbröd på en tallrik. Forma 4 stora biffar och vänd dem i ströbrödet.
Hetta upp en stekpanna med lite smör och olja och stek fiskbiffarna gyllenbruna, ca 3 min på varje sida.
Lägg över dem på ett ugnssäkert fat och sätt in i ugnen ca 10 min.

Dressing: Blanda turkisk yoghurt med sambal oelek, honung och smaka av med salt och peppar.

Tillbehör: Skölj och skär tomaten i skivor och skala och skiva rödlöken. Plocka salladsblad och lägg upp på ett fat.

Kolla på Middagshjälpen.se för mer inspiration.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Köttbullar med must

God och krämig Broccoli- Blomkål och potatissoppa